Dobbelmoral... Eller ikke ?

Jeg er ikke den som har store problemer med at mennesker velger g med pels. Jeg elsker dyr, og foretrekker selv fuske-pels, men det m vre hver og en sitt valg. Personlig synes jeg fuskepelsene er langt finere enn de ekte, og har en hel haug av dem. Dessuten koster de jo ikke 1/10 av de ekte. Vinn vinn situasjon, spr du meg!

I tillegg har jeg en armani-jakke som jeg fikk i gave, med ekte pels p kragen. Den er kjempe fin, s jeg kaster den ikke i sppelen fordi det er litt pels p den. Jeg har ogs en canada-goose jakke med pels p kragen. Deter den beste jakken jeg har, ogfaktisk svar jegikke klar over at det var ekte pels p den, fr jeg fikk den.

Selv om jeg ikke liker pels-industrien, s er jeg litt dobbelmoralsk, og bruker begge disse jakkene. Menfor meg finnes det engrense.. Nr "fine" damer gr rundt i store pelskper, da synes jeg det bare er kvalmt. S mange dyr er dreptfor at de skal g rundt i den kpen, av en grunn... For vise seg frem! "Jeg har penger, og jeg liker vise det!" Vel, det er jo min egen mening da.Heldigvis lever vi iet fritt land.



Jeg vet det er mange der ute som reagerer kraftig p oss bloggere, nr vi bruker canada-goose jakker og slike ting. Det kommer hundrevis med kommentarer om hvor fl prosessen av pels industrien er. Samtidig har jeg hrt at Canada Goose derimot, har pels fra coyoter som lever fritt. Jakten p disse dyrene kommer av overpopulasjon, og dyrene blir sett p som skadedyr ettersom de angriper og spiser husdyr, mennesker og utryddede dyrearter. Metodene som blir brukt er svrt strenge og regulert av de Canadiske myndighetene. (Den videoen som har florert tilhrer et jaktlag, og viser ikke CGs jaktmetoder) Jakten p disse dyrene kommer alts innen samme kategori som f.eks. elgjakta, der vi nettopp skyter elg slik at vi ikke skal f en for stor populasjon, som igjen vil pvirke den norske naturen negativt. Det blir mindre plass og mat til andre dyrearter. Om CG ikke bruker denne pelsen p jakkene sine blir alts dyra skutt likevel, det benytte pelsen fra disse dyrene kan alts betraktes som en del av den brekraftige samfunnet.

Har dere egentlig tenkt p hvor dobbelmoralske mange av oss er?? Vi elsker designer vesker og sko fra Prada, Gucci, Louis Vuitton og s videre. Flere at disse designer skoene og veskene har jo faktisk har ekte skinn p dem. Alts, skinn fra dde dyr!! Det ermuligens enannen prosess,menlikevel...Jeg synesmange av dem som skal kritisere andre for hva de velger g med, br tenke over hva de faktisk har i sitt eget skap. Flere av de populre Jeffrey Cambells skoene har ogs ekte skinn. Vet du 100 % hvor lret p alle skoene dine kommer fra, og hvordan disse skoene ble lagd? No you don`t!

Det er som det sies " We won`t wear fur, but we will wear leather! Are we hypocrites? " Hva mener du? Er det greit bruke produkter med ekte skinn, men ikke pels? Eller er begge delerfyfy?

Skrevet av HoDreDr.   kl.13:11  @ 27.08.2012
Helt enig!

Jeg er snn greit imot pels, men littegran er ikke farlig.

Men synes det er undvendig med pels, snn falsk pels er faktisk mye finere og mykere enn ekte. :)
Skrevet av Carina Chanel   kl.13:15  @ 27.08.2012
veldig enig med deg. skrevet et lignende innlegg selv tidligere.
Skrevet av Ida   kl.13:45  @ 27.08.2012
Enten s m man ta et standpunkt og si NEI til pels - og s la vre bruke noe med pels, uansett hvor lite pels det er p produktet, eller s fr man innrmme at man ikke bryr seg. Noe annet er hyklerisk ja...

Pelsindustrien er noe helt annet enn fremgangsmten som brukes til lage skinnsko, vesker etc... S personlig s er jeg ikke i mot det skulle bruke sko som kommer i fra samme dyret som jeg alikevel sitter spiser til middag. - Om man er vegetarianer og bruker skinnsko derimot - DA er man hykler! :p

(Mine meninger)
Skrevet av Veronica   kl.14:41  @ 27.08.2012
Ida: enig, men det blir jo litt feil si at du kan g med sko som kommer fra samme dyret som du spiser til middag. Det finnes ogs pels, av dyr som noen spiser til middag. Er det liksom greit bruke slik pels da?? Vanskelig tema..
Skrevet av Ida   kl.14:46  @ 27.08.2012
Det kommer jo helt ann p hvordan dyret blir behandlet mener n jeg, men s er jo det veldig vanskelig finne ut av... Det er som du sier; et veldig vanskelig tema.
Skrevet av Veronica   kl.14:54  @ 27.08.2012
Ida: ja, hadde vi bare alltid visst det :)
Skrevet av Linn   kl.15:54  @ 27.08.2012
Jeg syns ikke noe om at folk gr med pels, om det er en kpe full av pels eller bare kragen p canada goose jakkene. Jeg blir kvalm, lei meg og sur nr jeg ser folk g med dette... At et dyr skal lide og d for at vi er mennesker skal pynte oss med pels syns jeg er helt forkastelig.. Prrieulven p canada goose jakkene lider virkelig fr de dr, det er bare ske p youtube s kan man se hvordan de gjr d..

Men jeg skal ikke kjefte (kunne holdt et foredrag om dette ;-)), det er bare min mening.
Skrevet av Adina   kl.17:54  @ 27.08.2012
Jeg er p nonono siden. Men jeg blir ogs utrolig dobbeltmoral da.. jeg nekter g med pels, kaster det jeg fr til jul som er ekte og spyr av kjendiser som gr med pels som har fans som ser opp til dem og blir pvirka.. Jeg fatter ikke hvordan folk kan bruke canada goose i ekte versjon nr det finnes s mange falske. men igjen som jeg sa jeg er dobbeltmoralsk. fordi jeg spiser kjtt enda. har kuttet kraftig ned (spiser kun kylling og plser) men jeg spiser jo dyr alikevel.. s ja.. jeg tror vi er mange dobbeltmoralske og uvitende egentlig.. men synd pels industrien fortsatt eksisterer i 2012 alts..
Skrevet av Marte   kl.17:59  @ 27.08.2012
Jeg er veldig i mot pelsbruk! Men er litt usiker p skinn, det sprs hvilket dyr det er fra fordi hvis skinnet er fra et dyr som ulv eller rev ville jeg ikke gtt med det, men det er jo noe annet med ku og snn siden de allikavel blir drept s vi kan spise dem s lenge de blir drept p en god mte og ikke med pining. Men pels villej eg aldri gtt med :/
Skrevet av Veronica   kl.18:30  @ 27.08.2012
by Adina: Ja, ikke sant :) jeg spiser ogs mest bare kylling og fisk faktisk.. :)
Skrevet av Veronica   kl.18:31  @ 27.08.2012
Linn: Skjnner deg godt! Da jeg kjpte goosen, var jeg ikke klar oveer at det var ekte pels. Men jeg er ikke slik at jeg ikke gr med den, selv om jeg i ettertid fant ut at det var det.. Synd at det skal vre snn, trr ikke google det en gang =/
Skrevet av Julia   kl.18:43  @ 27.08.2012
Pels og skinn er to forskjellige ting. Pesdyr avles kun for bli fldd og brukt til dyre jakker og krager. Dyrene som brukes i skinnproduksjon blir som regel ogs brukt i kjttindustrien, alts to fluer i en smekk. Jeg syns pelsindustrien br forbys totalt, vi trenger ikke lenger kle oss i dyrehud for holde varmen.
Skrevet av Nina   kl.19:22  @ 27.08.2012
P internett, og spesielt p blogger, er folk er grne etter ppeke det ene og det andre. Skal ikke vre snn at en blogger ikke tr legge ut bilde av seg selv med feks en goose. Folk m passe p seg selv.

Hvis man vil g med goose og spise kjtt, JAVEL! Hvis man ikke vil det, JAVEL! Ingen vits i dmme noen, og hvertfall ikke p internett. Latterlig syns jeg hvertfall.

Men det er bare min mening! ;-)
Skrevet av Veronica   kl.20:00  @ 27.08.2012
Nina: Soo true!!
Skrevet av Kristinee   kl.21:15  @ 27.08.2012
Har samme mening som deg, det er litt annerledes ha en vinterjakke med litt pels p hetta enn ha en gedigen kpe som kun er lagd av pels! Det er bare til bli kvalm av
Skrevet av L   kl.21:16  @ 27.08.2012
Er veldig nysgjerrig p hvilke dyr med pels du spiser....?

Nei til pels! Dyr som blir avlet frem kun for pelsens skyld er undvendig og barbarisk.

Ja til skinn! Fordi skinnet kommer fra dyr som allerede slaktes for matens skyld.

Og spiser du mest kylling og fisk??? Har liksom inntrykket av at du ikke spiser s sunt, akkurat... Hadde vrt interessant om du hadde blogget litt av disse middagene ogs, og ikke bare junk og godteri ;-)
Skrevet av Veronica   kl.21:22  @ 27.08.2012
L: Du leser tydeligvis ikke bloggen min du.. Jeg lager vanligvis ordentlige middager, 6 dager i uken. Ikke s mange som gjr det lengre. Men ja, jeg spiser en del godteri om kveldene.. Hvis du ser, s har ALLE de siste middagene jeg har postet vrt ordentlige middager !! Men om man lager en vanlig hverdagsmiddag, er ikke det akkurat veldig interressant blogge, eller hva?
Skrevet av    kl.21:39  @ 27.08.2012
Snakk om dobbelmoral, s poster du kun inleggene som er positive. Det har hvertfall jeg lagt merke til. Alle andre bloggere publiserer alt av innlegg, bad or good. Rosa boble.no
Skrevet av Veronica   kl.08:57  @ 28.08.2012
Anonym: jeg har godkjent alle kommentarer i innlegget..
Skrevet av L   kl.14:25  @ 28.08.2012
N skriver jeg jo at jeg synes det hadde vrt interessant da, men... :-)
Skrevet av L   kl.14:37  @ 28.08.2012
... ogs lurte jeg vel egentlig bare veldig p hvilke dyr med pels du spiser, siden +du nevner at man spiser pelsdyr i en av de andre kommentarene... Rev? Mink? Katt? Det mest vanlige kjttet flesteparten av oss spiser kommer i hvert fall ikke fra pelsdyr - svin, okse, lam, kylling...

Ikke meningen kritisere kostholdet ditt. Jeg vet naturligvis ikke hva du spiser hver eneste dag. Det er bare det inntrykket jeg sitter igjen med... Jeg har selvflgelig ogs inntrykket av at du er glad i lage mat ogs, i tillegg til spise. Er selv veldig glad i bde lage og spise mat, s det er vel derfor jeg kommenterer - For meg hadde nemlig hverdagsmiddagene dine ogs vrt interessante ;-) Jeg elsker bruke rene, friske, sunne rvarer selv :-)
Skrevet av Veronica   kl.14:51  @ 28.08.2012
L: les teksten.. jeg skrev NOEN spiser.. i flere land spiser katt til hverdags.. Samt alle andre dyr som man kan f tak i.. jeg sier IKKE at det er greit, men at det ikke alltid kan brukes som en unnskyldning!
Skrevet av Veronica   kl.15:02  @ 28.08.2012
L: Mulig, men det er s kjedelig ta bilder av hverdagsmiddager:) hehe..
Skrevet av anette   kl.19:11  @ 29.08.2012
personlig s er jeg i mot pels. hvis jeg ser personer med feks canada goose s reagerer jeg ikke p det, fordi det er opp til hver enkelt person :) s lenge jeg selv holder meg unna pels, s er det godt nok for meg. jeg syns heller ikke det er dobbeltmoralsk vre i mot pels, men spise kjtt?? s en som skrev det lenger oppe her... kjtt spiser vi jo for overleve, og f i oss de nringsstoffene vi trenger, dette er en del av nringskjeden (vi skal vre glade for at vi er p toppen hvertfall), men pels er jo ikke noe man M ha for overleve?
Skrevet av Frk. Jessen   kl.15:12  @ 30.08.2012
Er jo ogs det som er inni CG jakkene som blir reagert p, for ikke snakke om fremgangsmetoden..
Skrevet av Sandra   kl.01:23  @ 18.10.2012
Jeg er helt imot pels.Jeg kunne aldri i livet tenkt meg og bruke et ddt dyr rundt halsen for varmens skyld.Det at noen mennesker avler opp dyr,s folk kan bruke pelsen til og "pynte" seg,ogs kaste resten av dyret i spla..er helt barbarisk! Vi har masse annet vi kan varme oss med.

Jeg spiser kjtt,og kunne aldri tenkt meg og slutte med det.Skinn er greit,siden dyret blir drept for matens skyld uansett.Men jeg bruker ikke s mye penger p ekte skinn selv,siden det er som regel dyrere.
Skrevet av Hr.Ingenir   kl.07:28  @ 18.10.2012
Det disse bloggbertene br skille mellom er pelsnring og dyremishandling. De er ikke synonymer. Og hvor vidt vi trenger pels eller ikke, det er et sprsml man kan sprre seg om andre dyreprodukter.

Er det virkelig mer naturlig og miljvinnende om vi pumper opp olje til fuskepels og andre oljebaserte tekstiler?

Slutt se p anti-filmer som motstandere lager. Dra heller ut p tur selv for se hvordan det str til med husdyrene vre. Det er ikke slik at alle dyr str p en vakker grnn gresseng hele sommeren, for s ligge i det mykeste hy i en stor bs resten av ret.

Pels er og blir et flott produkt.
Skrevet av Maria U   kl.13:14  @ 20.01.2013
Ang. Canada Goose s kan du lese litt om hvor pelsen og dunet kommer fra her: http://www.dyrsrettigheter.no/pelsindustri/oppdrett-og-fangst/hvorfor-du-bor-styre-unna-canada-goose/



Widgets

Sk i bloggen

Siste innlegg

Siste kommentarer

Kategorier

Arkiv

Lenker

Copyright

hits